Успішне просування будь-якого продукту на ринку неможливе без ефективних маркетингових дій, частиною яких є та сама реклама. Вона оточує нас всюди: завоювала теле- і радіопростір, мережу інтернет, на вулицях стрічаємо розміщення зовнішньої реклами на білбордах, громадському транспорті тощо. Зважаючи на все це різнобарв'я, споживач вже навчився не реагувати на яскраві картинки та заклики. Проте буває так, що окремі пропозиції впадають в око, певні фрази та асоціації врізаються в пам'ять.
Жодна реклама неможлива без текстового наповнення. Репліки та діалоги у відеоролику, слогани, буклети та промо листівки, статті у виданнях ЗМІ та дописи у соцмережах – це все рекламні тексти, завдання яких виокремити продукт на фоні безлічі інших схожих пропозицій, донести до споживача його цінність та унікальність.
Типи рекламних текстів та їх завдання
В інформаційному просторі можна відшукати безліч класифікацій рекламних текстів. Проте узагальнено виділимо два типи такого контенту: іміджевий та безпосередньо продаючий.
- Іміджеві. Будь-яка публікація, мета якої висвітлити компанію та її товар у вигідному світлі, – це свого роду рекламна стаття. Така нативна реклама допомагає побудувати довірливі відносини зі споживачем, познайомити аудиторію з продуктом. Її завдання – сформувати позитивний образ бренду. Іміджеві тексти можуть бути репутаційними (опис досягнень компанії, інтерв'ю з клієнтами, відгуки споживачів), ознайомчими (публікації про впровадження нових технологій, випуск на ринок нової лінійки продуктів, інструкції та лайфхаки з використання), порівняльні (використання прийому до/після, огляди товарів і порівняння їх з аналогами конкурентів).
- Тексти для реклами. Сюди варто віднести як слогани для банерів та вивісок, наповнення буклетів та брошур, аудіосупровід роликів, так і дописи для таргетованої реклами. Їх завдання – довести потенційного клієнта до цільової дії – здійснення покупки. Такий рекламний текст має свої особливості: чіткість, зрозумілість, лаконічність, емоційність, переконливість. Незважаючи на порядок розміщення зовнішньої реклами чи алгоритми показу оголошень відвідувачам сайтів або соцмереж, деякі пропозиції пролітають повз увагу споживача, а окремі приваблюють увагу до продукту. Для складання ефективних текстів недостатньо бути просто грамотним автором, потрібно розумітися на психології споживача, вміти аналізувати його потреби і знаходити найболючіші теми, будувати послідовну взаємодію від привернення уваги до спонукання придбати товар.
Правила побудови рекламних текстів
Ефективність будь-якої реклами вимірюється конверсійністю – співвідношенням здійснених цільових дій до загальної кількості переглядів пропозиції. В офлайні це зробити дещо складніше, оскільки важко визначити точну кількість людей, які побачили білборд чи плакат (хоча спеціалісти навчилися оцінювати середню прохідність людського потоку в окремих місцях). Що ж стосується онлайн мереж, то спеціальні сервіси дозволяють зафіксувати точну кількість користувачів, яким була показана реклама продукту.
Красивого опису товару недостатньо для того, щоб в людини виникло бажання його придбати. Приміром, текст для реклами магазину одягу з банальним описом фасонів і тканин навряд чи приверне увагу, бо таких магазинів у мережі ще сотні, а то й тисячі. Споживач зреагує на ту пропозицію, яка розкриває його болі, пропонує вирішення, викликає приємну асоціацію та дарує емоцію.
Цілі маркетингові дослідження побудовані на вивченні реакцій користувачів на ті чи інші подразники. Рекламний текст – це чітка послідовна структура, побудована на психологічних особливостях поведінки клієнта. Існує доволі багато моделей продаючого тексту: AIDA, PPHS, ОДЗ, ЦЕВД тощо. Але усі вони мають один спільний принцип переконання споживача – провести шляхом проблема-рішення-покупка.
- AIDA – Attention (увага), Interest (інтерес), Desire (бажання), Action (дія). Завданням першого блоку тексту є привернення уваги читача через демонстрацію його проблеми, обмеженість пропозиції, секретність тощо. Текст до реклами починається з ефектного інтригуючого заголовку. Далі слід зацікавити клієнта, продемонструвати переваги продукту, його унікальність, показати в який спосіб він вирішує завдання. Третій блок інколи ще трактують як дедлайн. І це зрозуміло, бо його завдання – спровокувати бажання придбати продукт тут і зараз. Це досягається за рахунок ефекту обмеженості, дефіциту (обмежений термін дії акції, кількості товару з обгрунтуванням причини ажіотажу).
- PPHS – Pain (біль), Pain more (ще більше болі), Hope (надія), Solve (вирішення). Досить емоційно забарвлений текст для реклами, який в перших двох блоках у всіх барвах описує проблему і зачіпає больові точки споживача. Надія – демонстрація варіантів розв'язання завдання. Останній пункт – пропозиція продукту, як засобу зняття болі з описом його особливостей та способом придбання.
- ОДЗ – структура статті, що будується за принципом Офер-Дедлайн-Заклик. Якщо необхідно скласти дієвий слоган чи пропозицію для розміщення реклами на банерах – це оптимальний варіант. Його особливість в лаконічності і влучності. Головне правило – сформувати пропозицію, від якої складно відмовитися, створити ефект дефіциту та показати клієнту, яким чином отримати продукт (зателефонувати, натиснути кнопку "Придбати", надіслати заявку на електронну адресу тощо).
- ЦЕВД – Ціль, Емоція, Візуалізація, Дія. Дана модель – певна модифікація AIDA, в якій акцент поставлено на емоції. З самого початку текст реклами вже чітко промальовує ціль, досягнення якої пропонується споживачу. Далі створюється емоційний фон, який супроводжує ту чи іншу проблему. До третього блоку емоційний фон посилюється і трансформується в позитивні враження від використання продукту. Головним інструментом маркетологів у цій моделі є природний спектр найсильніших почуттів людини: страх, гордість, любов, жадність, пристрасть, успішність. За допомогою психологічних тригерів реклама одягу, їжі, напоїв формує в свідомості людини бажання володіти конкретною річчю, малює картину емоційного задоволення від користування нею. Завершальним етапом, звісно, є вказівник до дії.
Написання рекламних текстів – особлива наука, яка вимагає не тільки грамотності і вміння красиво висловлювати думку. Тут потрібні і аналітичні здібності, і навички маркетолога, і розуміння психології споживача. Клієнта не цікавить рекламна продукція сама по собі. Він лише прагне отримати вирішення ситуації, зняття болі, емоцію задоволення. Текст – інструмент, який або переконає його у вигодах пропозиції, або лишить байдужим.
0 comments