З чого починається відкриття будь-якого бізнесу? Перш, ніж розпочнуться усі офіційні процеси, з'являється ідея. І вже на цьому етапі власник повинен почати застосовувати основні методи маркетингових досліджень, аби зрозуміти наскільки ефективною може бути нова діяльність. Може виявитися, що, на перший погляд, цікава пропозиція не буде мати попит на ринку, і бізнес невдовзі зазнає краху.
Одним із наріжних каменів побудови успішного бізнесу є розробка грамотної маркетингової стратегії. Яких найпоширеніших помилок припускаються підприємці, прагнучи розвивати власну справу?
Відсутність аналізу ринку. Якою б перспективною не здавалася вам ідея, потрібно з'ясувати чи існують сприятливі умови для її реалізації. Чим глибшим і ретельнішим буде дослідження, тим легше буде обрати напрям, в якому слід рухатися. До уваги варто брати географічні дані розташування підприємства, демографічні показники, рівень конкуренції у ніші, логістику, зацікавленість аудиторії у продукті.
Відсутність планування. Просування бренду неможливе без чіткого плану дій. Його формування повинно враховувати:
конкретні цілі, котрих підприємець прагне досягти;
ресурси, якими він керуєтеся;
зобов'язання бізнесу (обов'язкові витрати);
часовий проміжок, впродовж якого слід очікувати результату.
Маркетинговий план — це чіткий перелік кроків і завдань на кожному етапі просування. Він слугує і своєрідним стимулятором, і мотиватором, і контрольним документом. У будь-який момент підприємець може проаналізувати власні дії, зрозуміти на якому етапі він знаходиться і яких заходів слід вживати далі. Планування допомагає зекономити доволі багато часу, який так цінується у діловому світі.
Незнання аудиторії. Найпоширенішою помилкою бізнесменів-початківців є переконання «ми пропонуємо товар/послугу для усіх категорій населення». Як наслідок — розпорошення бюджету, малоефективні рекламні кампанії, зниження продажів. Навіть якщо пропозицією є товар широкого вжитку, існує коло людей, які купують його найчастіше. Цільова аудиторія — це той сегмент споживачів, який максимально зацікавлений у конкретному продукті. Необхідно максимально чітко промалювати портрет свого клієнта — його стать, вік, рід занять, рівень доходів, вподобання, місце проживання, соціальний статус тощо.
Недооцінювання конкурентів. Переважна частина підприємців початківців рідко віддають достатню кількість сил та часу для вивчення своїх конкурентів. У кращому випадку підприємці аналізують їх розміщення поряд та кількість. Інколи вивчають слабкі сторони, аби скористатися власними перевагами. Фахівці радять застосовувати систему SWOT-аналізу не лише власного проєкту, а й діяльності компаній конкурентів. Відстежуючи методи роботи та інструменти інших гравців у ніші, можна зрозуміти які з них є найефективнішими, а яких помилок слід уникати.
Відсутність УТП. Особливо актуальною проблема стає для малого бізнесу, пропозицією якого є типові товари або послуги широкого вжитку. Здавалося б, що нового може запропонувати магазин продовольчих товарів чи одягу? Проте вивчення болей клієнтів допоможе зрозуміти чого саме вони чекають від продавця. Таким чином сформована унікальна торгова пропозиція дозволить виділитися серед решти схожих підприємств.
Робота лише на приваблення нових клієнтів. Доволі часто розробка маркетингових стратегій малого бізнесу спрямована на залучення нових клієнтів. При цьому дещо поза увагою залишається те коло споживачів, яке вже мало певний контакт з брендом. Чомусь заведено вважати, що клієнт, який вже мав нагоду оцінити переваги продукту, назавжди лишиться з компанією. Проте в час перенасичення ринку різноманітними пропозиціями він буде обирати серед тих, хто демонструватиме піклування. Тому слід постійно працювати з діючою базою клієнтів, пропонувати їм корисні оновлення, інформаційну підтримку, бонусні програми тощо. Мало пропонувати клієнту лише товар, варто познайомити його з особливостями, забезпечити гарантійне обслуговування.
Ігнорування інтернет-ресурсів. Інтернет доволі тісно переплітається з повсякденним життям споживачів. Було б безглуздо втрачати можливість контакту з потенційним клієнтом. Якщо що декілька років тому зусилля брендів були спрямовані переважно на створення сайтів, їх оптимізацію, а також контекстну рекламу, то сьогодні ефективними платформами для просування бізнесу стали та соцмережі. Доцільно залучати усі джерела взаємодії з аудиторією, аналізувати їх ефективність і вчасно здійснювати перерозподіл бюджету. Додатковою перевагою соцмереж є можливість двостороннього контакту зі споживачем, а відповідно й вивчення проблем та потреб клієнта та оперативного реагування на ситуацію.
Відсутність гнучкості та застосування інновацій. Бувають ситуації, коли бренд вибудовує оптимальну маркетингову стратегію. Вона приносить доволі непогані результати, проте з часом перестає працювати. Чому втрачають ефективність маркетингові прийоми? Причина у тому, що нічого не стоїть на місці. З'являються нові інструменти, програми, змінюється поведінка споживача. Щоб залишатися на плаву бізнесу потрібно не боятися впроваджувати нові методи просування, інтегрувати цифрові технології новітні розробки.
Відсутність аналітики. Запуск маркетингової кампанії — це лише півкроку до успіху. Впродовж усього процесу необхідно слідкувати за результатами. Для інтернет-ресурсів існують спеціальні програмні комплекси, які дозволяють аналізувати показники ефективності. Як бути з офлайн кампаніями? Для аналітичних цілей можна застосовувати систему промокодів. Ще одним варіантом відстежування може бути виділення окремого телефонного номера для кожного з каналів просування. Власник бізнесу, який розуміє як працює його маркетингова стратегія, завжди зуміє вчасно оптимізувати процеси.
Жоден продукт не продає себе сам. Підприємець, який реєструє свій бізнес, замислюється про те як привабити клієнтів та як збільшити продажі. Саме тому він мусить стати не тільки керівником, а й економістом, бухгалтером, маркетологом в одній особі. Головною проблемою малого бізнесу стає обмежений бюджет. Він не дозволяє організовувати надскладні процеси розвитку, якими у своїй діяльності користуються масштабні бренди. Однак кошти, спрямовані на просування, не варто сприймати як витрати, а тільки як інвестиції.