Сьогодні світові бренди спортивного екіпірування можуть похвалитися мільярдними прибутками, їх імена на вустах переважної частини населення планети, вони укладають рекламні угоди з зірками спорту, шоу-бізнесу, кіно. Але чи завжди все було так безхмарно? Чи може до Олімпу вів звивистий шлях?
NIKE
Сьогодні це один з наймасштабніших виробників не тільки спортивного взуття, а й одягу та аксесуарів. Проте починалося все далеко не з виробництва. На вулиці 1964 рік – ера стрімкого росту інтересу до спорту, а відтак і попиту на зручне витривале взуття. Якісний продукт від відомих на той час виробників дозволити можуть далеко не всі, а бюджетні кросівки не можуть витримати навантажень під час тренувань. Молодий амбітний студент Орегонського університету Філ Найт та його тренер з легкої атлетики Біл Бауерман об’єднали свої зусилля та капіталовкладення (всього по 500 доларів) для розв'язання проблеми нестачі недорогого, але якісного взуття. Філ укладає угоду з японською компанією Onitsuka (сьогодні відомою як ASICS) про постачання 300 пар кросівок. Так на ринку з’явилася компанія Blue Ribbon Sports. Від першої оборудки компаньйонам вдалося заробити доволі кругленьку суму – 8000 доларів.
Роком пізніше Blue Ribbon Sports перейменовано у звичний для сучасного споживача NIKE. Основою для назви бренду стала ідея використання імені давньогрецької богині перемоги. Цікавий факт: відомий логотип компанії був розроблений студенткою-дизайнером Портландського університету Каролін Девідсон. Було розроблено десятки різноманітних зразків, але Філу Найту категорично не сподобався жоден. Через брак часу підприємець вибрав, на його думку найкраще з найгіршого, а молодій особі виплатив гонорар в сумі всього 35 доларів. Ради справедливості варто зазначити, що через декілька років належна винагорода знайшла свою власницю. Філ подарував дизайнерці діамантову статуетку у вигляді логотипу та частину акцій NIKE.
Що стало основою успіху бренду? Невпинний аналіз потреб споживача, його проблем і бажань, пошук та впровадження нових технологій. Найвідоміші особливості кросівок NIKE – рифлена підошва та повітряна амортизаційна подушка – також мають досить цікаву історію появи.
Одного разу за сніданком Філ Найт розглядав вафельницю дружини. Чому б не спробувати використати цей же малюнок для підошви кросівок? Ідея й справді виявилася вдалою. Завдяки їй вдалося полегшити взуття, а також домогтися кращого зчеплення підошви з поверхнею та підвищення відштовхувального ефекту.
Технологія Air булла винайдена авіаінженером Френком Руді. Зі своїм задумом він прийшов до Найта, але згоди не отримав. Френк обійшов цілий список різноманітних виробників, але безрезультатно. В емоціях розробник повернувся до власника NIKE і в усіх барвах змалював переваги технології. Цього разу він був переконливим.
PUMA
Історія бренду розпочалася раніше, аніж світу стало відоме його ім’я. У 20-х роках минулого століття у Німеччині поблизу Нюрнберга два брати Адольф та Рудольф Даслери заснували свою справу – взуттєву фабрику Dassler Brothers. Справи йшли доволі непогано, оскільки компанія була єдиним виробником професійного спортивного взуття. Шиповані кросівки даслер допомогли досягти успіху на Олімпійських іграх багатьом спортсменам. Завдяки неабиякій популярності за рік до Другої Світової Війни брати продавали 200 тис. пар взуття.
Переломним періодом у спільному бізнесі братів стали воєнні роки. Достеменно невідомо, що сталося поміж братами, проте після повернення з війни Рудольф оселяється на протилежному боці міста і засновує власне виробництво. Назви для своїх компаній брати склали з перших складів імен та прізвища – Адідас та Руда відповідно. Але невдовзі Рудольф перейменував бренд у PUMA, прагнучи асоціювати його зі спритністю, швидкістю, силою та витривалістю. Впізнаваний нині логотип компанії був розроблений через 10 років після її заснування. Автором став знайомий карикатурист, який за роботу отримав 600 марок та спортивну сумку.
Фабрика Адольфа почала спеціалізуватися на виробництві футбольного взуття. У 1948 році світ побачили бутси Atom з шипами, що вкручуються. А через чотири роки була випущена вдосконалена модель Super Atom. Впродовж десятиліть PUMA співпрацює з футбольними командами Бундесліги, спільно з експертами розробляє нові моделі. В такий спосіб з'явилася і славнозвісна вигнута бокова лінія, першочерговим завданням якої була стабілізація стопи спортсмена. Окрім випуску футбольних бутсів компанія Рудольфа Даслера зайнялася виробництвом кросівок для тенісу, бігу, баскетболу. Найвідомішими та найцікавішими колабораціями бренду є співпраця з легендарним баскетболістом 70-х Уолтом Фрейзером («Клайдом»), тенісистами Борисом Беккером та Сереною Уільямс, гольфістом Рікі Фаулерами, співачками Ріанною та Селеною Гомес.
NEW BALANCE
Історія народження і розвитку New Balance доволі цікава та насичена. З самого початку діяльність компанії була направлена на виробництво супінаторів та ортопедичних аксесуарів для взуття. За популярною версією її засновник спостерігав за куркою, що порпалася у дворі. Що допомагало птиці не тільки тримати баланс, а й досить швидко бігати? Вивчивши особливості будови курячої лапи, Уільям Райлі зрозумів, що увесь секрет сховано в триточковій опорі. Компанія New Balance Arch відкрилася у 1906 році. Супінатори мали попит серед працівників особливих професій – пожежників, поліцейських, а згодом і робітників, які були змушені довгий час проводити на ногах. Перші кросівки були випущені компанією у 30-х роках минулого століття. Завдяки зручності та анатомічності взуття New Balance Arch користувалося неабияким попитом, але всього лиш на місцевому рівні. Бренду знадобилося близько 70 років, щоб вийти на загальнонаціональний, а згодом і світовий ринок. У 1956 році Уільям продав своє дітище дочці із зятем. В 1961 році світ побачила модель New Balance Trackster з особливою ребристою підошвою, а вже 1962 року на Бостонському марафоні Кенет Купер з’явився у кросівках компанії. Проте ще довгий час бренд був позбавлений належної уваги та існував виключно внаслідок «сарафанного радіо». Ситуація змінилася через 16 років. Компанія була придбана Джимом Девісом – молодим цілеспрямованим маркетологом. З новим власником в бренду розпочалася й нова ера розвитку. Провівши відповідні дослідження, Джим зрозумів, що продукція цінується за належну якість. Виділення бюджету на рекламні кампанії, впровадження маркетингових інструментів та співпраця зі знаменитостями дала свої плоди. Всього за чотири роки продажі New Balance зросли від 221,5 тис. дол. до 4,5 млн. дол. Серед особливостей діяльності компанії можна виділити націленість її власників на розвиток виробництва у власній країні, скорочення періоду розробки нових моделей від одного року до чотирьох місяців, ретельному збереженні власного іміджу та репутації.
0 comments