Завершення циклу товарообігу відбувається саме в момент надходження продукту до кінцевого споживача. Роздрібна торгівля і є тим етапом, на якому відбувається продаж товарів покупцю для задоволення останнім особистих потреб. Це означає, що роздрібною торгівлею не можна вважати продаж устаткування, обладнання, запчастин чи навіть продуктів, якщо в майбутньому вони використовуватимуться для розвитку бізнесу (виробництво, сфера надання послуг, сфера громадського харчування тощо).
Роздрібна торгівля є сполучною ланкою між виробником та споживачем і поєднує інтереси усіх сторін економічного процесу. Метою діяльності першого є отримання доходу в той час, як покупець прагне задовольнити власні споживацькі потреби. До функціональних завдань ритейлінгу варто віднести:
- вивчення попиту на товари на ринку, формування асортименту та забезпечення балансу між попитом та пропозицією;
- організація процесу постачання продукції до точок реалізації, а в разі необхідності та до споживача;
- організація належного складування і зберігання товарів, фасування та пакування, розміщення їх на вітрині;
- інформування покупця про асортимент товарів, їх якість і характеристики, можливості та способи використання;
- застосування маркетингових способів для збільшення об'ємів продаж — акції, рекламні кампанії, розпродажі, бонусні програми тощо;
- надання покупцям повного комплексу супутніх послуг, пов'язаних з постачанням товарів чи наданням послуг (кредитування, обслуговування, доставлення та монтаж на місці, гарантія);
- вплив на виробництво шляхом доведення до виробника результатів дослідження потреб та запитів споживача.
Формати та види роздрібної торгівлі
В економіці існує багато ознак, за якими можна класифікувати ритейл.
За об'ємами продажів:
-
мінімаркети;
-
супермаркети;
-
гіпермаркети.
За категоріями товарів:
-
продуктові;
-
непродуктові;
-
спеціалізовані.
За форматом здійснення діяльності:
-
магазини крокової досяжності (стріт-ритейли);
-
мережеві магазини;
-
мобільні торгові точки (контейнери, кіоски тощо);
-
онлайн торгівля.
![](https://7dreamsport.ua/wa-data/public/photos/91/12/1291/1291.970.jpeg)
Насправді рідко зустрічаються точки роздрібної торгівлі у чистому вигляді. Власники продуктових супермаркетів відкривають цілі відділи з промисловими товарами (канцелярське приладдя, побутова хімія, посуд, товари широкого вжитку). Магазини одягу чи взуття, меблів чи побутової техніки додають у власний асортимент товари для догляду за продукцією.
Особливості роздрібної торгівлі в сучасних умовах
Тенденції на роботизацію виробничих процесів та автоматизацію обробки даних залишають свій відбиток і на особливостях ведення роздрібної торгівлі. Маркетингові стратегії великих компаній орієнтуються не на продукт, а на споживача, саме тому роздрібна торгівля стала основним каналом дослідження поведінкових реакцій клієнта, з'ясування його потреб і уподобань. Водночас і ритейлери спрямовують увагу на задоволення покупця, тому для успішної роботи політика роздрібних магазинів повинна орієнтуватися на:
Зміни в портреті цільової аудиторії. Демографічна карта світу змінюється. Зменшується приріст населення, платоспроможна його категорія молодшає, значна частина людей бере курс на раціональне використання ресурсів і здоровий спосіб життя. Увагу аудиторії привертає не лише якість продукції, а й соціальна позиція виробника. Відповідно до звичок і смаків змінюються й потреби споживача, що не можна не враховувати при формуванні асортименту магазину, організації сервісу.
![](https://7dreamsport.ua/wa-data/public/photos/93/12/1293/1293.970.jpeg)
Зайнятість населення і цінування власного часу. Нове покоління добре знає вартість кожної хвилини часу. Крім того, на фоні гендерного рівноправ'я і чоловіки, і жінки є однаково зайнятими, тому всі прагнуть максимально ефективно використовувати час, відведений на здійснення покупок. Концентрація магазинів зі зручним розташуванням в ділових районах мегаполісів, супермаркети, гіпермаркети — можливість швидко придбати все необхідне на одній території. Популярнішими стають онлайн-покупки. Пандемія стала додатковим поштовхом для інтернет-торгівлі, даючи користувачам можливість на практиці оцінити зручність цього методу придбання будь-яких товарів.
![](https://7dreamsport.ua/wa-data/public/photos/94/12/1294/1294.970.jpg)
Розвиток цифрових технологій. Тотальна суспільна діджиталізація позначилася на вподобаннях і поведінці покупців. Мобільні додатки, програмні комплекси дозволяють швидше і простіше оформлювати покупки. Наповнення кошика на сайті магазину в один клік, оплата замовлення онлайн за допомогою цифрових платіжних систем, оформлення кур'єрського доставлення покупки до порогу — це ще одна можливість зекономити час та сили. Значна частина онлайн-ресурсів пропонують своїм клієнтам скористатися сервісом оплати товарів частинами або гнучку систему кредитування. Автоматизація багатьох процесів допомагає й продавцям працювати ефективніше. Програмне забезпечення дозволяє швидко аналізувати маркетингові кампанії, оптимізувати свою діяльність. До прикладу, автоматизовані системи дозволяють контролювати системи постачання, в реальному часі відстежувати залишки товарів на складі та оперативно поповнювати полиці, що мають найбільший попит позиціями.
![](https://7dreamsport.ua/wa-data/public/photos/96/12/1296/1296.970.jpg)
Користь для клієнта. Ринок роздрібної торгівлі характеризується досить високою конкурентністю. Аби відвоювати своє місце серед інших компаній, потрібно не просто пропонувати клієнту якісний товар, а й допомогти зрозуміти користь від такої покупки. На допомогу тут прийдуть ті ж цифрові технології — 3D технології, доповнена реальність тощо. Інтернет-магазини одягу пропонують користувачам спробувати онлайн примірку тих чи інших моделей, меблеві торгові точки використовують програми для візуалізації власних товарів у просторі.
![](https://7dreamsport.ua/wa-data/public/photos/99/12/1299/1299.970.jpg)
Соцмережі. Instagram, Facebook, TikTok, YouTube — ідеальні платформи для спілкування з клієнтом. Тут можна не лише презентувати новинки, розповідати про власні досягнення або ділитися корисними лайфхаками чи інструкціями з використання виробів. Соцмережі — ідеальний канал для отримання зворотного зв'язку від аудиторії.
![](https://7dreamsport.ua/wa-data/public/photos/01/13/1301/1301.970.jpg)
Всеканальність. Об'єднання усіх можливих каналів комунікації зі споживачем в єдину нероздільну систему — можливість утримувати його увагу та оперативно пропонувати найзручніший спосіб здійснення покупок. Приміром, користувач побачив в мережі річ, яка припала йому до душі. Він з'ясував, що в найближчій до нього точці продажу товар є у наявності за визначеною ціною. Коли він навідається до магазину і зможе таки придбати обраний продукт, його прихильність і рівень довіри до продавця зросте, а отже й зросте ймовірність того, що клієнт повернеться знову і рекомендуватиме продавця друзям та знайомим. Ця ж схема працює і в інших ситуаціях.
![](https://7dreamsport.ua/wa-data/public/photos/03/13/1303/1303.970.jpg)
Не має значення які канали ритейлер використовує для збуту продукції. Необхідно зрозуміти, що роздрібна торгівля є каналом зв'язку виробника зі споживачем, а тому мусить бути орієнтованою виключно на клієнта. Такий підхід допоможе краще розуміти його, а відповідно утримувати баланс між попитом та пропозицією.