Контактний номер телефону
(0800) 354 104

Принципи роботи роздрібної торгівлі

Завершення циклу товарообігу відбувається саме в момент надходження продукту до кінцевого споживача. Роздрібна торгівля і є тим етапом, на якому відбувається продаж товарів покупцю для задоволення останнім особистих потреб. Це означає, що роздрібною торгівлею не можна вважати продаж устаткування, обладнання, запчастин чи навіть продуктів, якщо в майбутньому вони використовуватимуться для розвитку бізнесу (виробництво, сфера надання послуг, сфера громадського харчування тощо).

Роздрібна торгівля є сполучною ланкою між виробником та споживачем і поєднує інтереси усіх сторін економічного процесу. Метою діяльності першого є отримання доходу в той час, як покупець прагне задовольнити власні споживацькі потреби. До функціональних завдань ритейлінгу варто віднести:

  • вивчення попиту на товари на ринку, формування асортименту та забезпечення балансу між попитом та пропозицією;
  • організація процесу постачання продукції до точок реалізації, а в разі необхідності та до споживача;
  • організація належного складування і зберігання товарів, фасування та пакування, розміщення їх на вітрині;
  • інформування покупця про асортимент товарів, їх якість і характеристики, можливості та способи використання;
  • застосування маркетингових способів для збільшення об'ємів продаж — акції, рекламні кампанії, розпродажі, бонусні програми тощо;
  • надання покупцям повного комплексу супутніх послуг, пов'язаних з постачанням товарів чи наданням послуг (кредитування, обслуговування, доставлення та монтаж на місці, гарантія);
  • вплив на виробництво шляхом доведення до виробника результатів дослідження потреб та запитів споживача.


Формати та види роздрібної торгівлі

В економіці існує багато ознак, за якими можна класифікувати ритейл.

За об'ємами продажів:

  • мінімаркети;

  • супермаркети;

  • гіпермаркети.

За категоріями товарів:

  • продуктові;

  • непродуктові;

  • спеціалізовані.

За форматом здійснення діяльності:

  • магазини крокової досяжності (стріт-ритейли);

  • мережеві магазини;

  • мобільні торгові точки (контейнери, кіоски тощо);

  • онлайн торгівля.


Насправді рідко зустрічаються точки роздрібної торгівлі у чистому вигляді. Власники продуктових супермаркетів відкривають цілі відділи з промисловими товарами (канцелярське приладдя, побутова хімія, посуд, товари широкого вжитку). Магазини одягу чи взуття, меблів чи побутової техніки додають у власний асортимент товари для догляду за продукцією.

 

Особливості роздрібної торгівлі в сучасних умовах

Тенденції на роботизацію виробничих процесів та автоматизацію обробки даних залишають свій відбиток і на особливостях ведення роздрібної торгівлі. Маркетингові стратегії великих компаній орієнтуються не на продукт, а на споживача, саме тому роздрібна торгівля стала основним каналом дослідження поведінкових реакцій клієнта, з'ясування його потреб і уподобань. Водночас і ритейлери спрямовують увагу на задоволення покупця, тому для успішної роботи політика роздрібних магазинів повинна орієнтуватися на:

Зміни в портреті цільової аудиторії. Демографічна карта світу змінюється. Зменшується приріст населення, платоспроможна його категорія молодшає, значна частина людей бере курс на раціональне використання ресурсів і здоровий спосіб життя. Увагу аудиторії привертає не лише якість продукції, а й соціальна позиція виробника. Відповідно до звичок і смаків змінюються й потреби споживача, що не можна не враховувати при формуванні асортименту магазину, організації сервісу. 

Зайнятість населення і цінування власного часу. Нове покоління добре знає вартість кожної хвилини часу. Крім того, на фоні гендерного рівноправ'я і чоловіки, і жінки є однаково зайнятими, тому всі прагнуть максимально ефективно використовувати час, відведений на здійснення покупок. Концентрація магазинів зі зручним розташуванням в ділових районах мегаполісів, супермаркети, гіпермаркети — можливість швидко придбати все необхідне на одній території. Популярнішими стають онлайн-покупки. Пандемія стала додатковим поштовхом для інтернет-торгівлі, даючи користувачам можливість на практиці оцінити зручність цього методу придбання будь-яких товарів.


Розвиток цифрових технологій. Тотальна суспільна діджиталізація позначилася на вподобаннях і поведінці покупців. Мобільні додатки, програмні комплекси дозволяють швидше і простіше оформлювати покупки. Наповнення кошика на сайті магазину в один клік, оплата замовлення онлайн за допомогою цифрових платіжних систем, оформлення кур'єрського доставлення покупки до порогу — це ще одна можливість зекономити час та сили. Значна частина онлайн-ресурсів пропонують своїм клієнтам скористатися сервісом оплати товарів частинами або гнучку систему кредитування. Автоматизація багатьох процесів допомагає й продавцям працювати ефективніше. Програмне забезпечення дозволяє швидко аналізувати маркетингові кампанії, оптимізувати свою діяльність. До прикладу, автоматизовані системи дозволяють контролювати системи постачання, в реальному часі відстежувати залишки товарів на складі та оперативно поповнювати полиці, що мають найбільший попит позиціями.

Користь для клієнта. Ринок роздрібної торгівлі характеризується досить високою конкурентністю. Аби відвоювати своє місце серед інших компаній, потрібно не просто пропонувати клієнту якісний товар, а й допомогти зрозуміти користь від такої покупки. На допомогу тут прийдуть ті ж цифрові технології — 3D технології, доповнена реальність тощо. Інтернет-магазини одягу пропонують користувачам спробувати онлайн примірку тих чи інших моделей, меблеві торгові точки використовують програми для візуалізації власних товарів у просторі.

Соцмережі. Instagram, Facebook, TikTok, YouTube — ідеальні платформи для спілкування з клієнтом. Тут можна не лише презентувати новинки, розповідати про власні досягнення або ділитися корисними лайфхаками чи інструкціями з використання виробів. Соцмережі — ідеальний канал для отримання зворотного зв'язку від аудиторії.

Всеканальність. Об'єднання усіх можливих каналів комунікації зі споживачем в єдину нероздільну систему — можливість утримувати його увагу та оперативно пропонувати найзручніший спосіб здійснення покупок. Приміром, користувач побачив в мережі річ, яка припала йому до душі. Він з'ясував, що в найближчій до нього точці продажу товар є у наявності за визначеною ціною. Коли він навідається до магазину і зможе таки придбати обраний продукт, його прихильність і рівень довіри до продавця зросте, а отже й зросте ймовірність того, що клієнт повернеться знову і рекомендуватиме продавця друзям та знайомим. Ця ж схема працює і в інших ситуаціях.

Не має значення які канали ритейлер використовує для збуту продукції. Необхідно зрозуміти, що роздрібна торгівля є каналом зв'язку виробника зі споживачем, а тому мусить бути орієнтованою виключно на клієнта. Такий підхід допоможе краще розуміти його, а відповідно утримувати баланс між попитом та пропозицією.

Ми використовуємо Cookies, щоб користуватись сайтом було зручніше.