Інтенсивний розвиток ринку електронної комерції дає для молодих стартаперів ґрунт для пошуку нових сфер реалізації. Окрім того, масштабуються наявні інтернет-магазини, тому можливість створення та запуску маркетплейсів приваблює все більше активних підприємців.
Що таке маркетплейс? Це платформа, на якій зустрічаються клієнт та продавець. Для маркеталейсів є актуальною не лише реалізація товарів, а й послуг, навчання, пропозиції роботи. Незалежно від типів маркетплейсів, усіх їх об'єднують схожі риси:
на платформі розміщені товари (послуги) від різних продавців;
клієнт обирає товар і може здійснювати покупки одночасно в різних продавців;
дохід маркеплейсу становлять комісійні (відсотки) від оборотів користувачів.
На сьогодні фахівці розрізняють три типи маркетплейсів: B2B, B2C, C2C. Перша модель – варіант «бізнес для бізнесу». Такі платформи привабливі для підприємств, що орієнтовані на ділову сферу. Приміром, розробка програмних забезпечень для юридичних фірм, виробництво устаткування для заводів, продаж торговельного обладнання. Ці пропозиції навряд чи зацікавлять просту фізичну особу. B2C – business to consumer – найпоширеніша модель, оскільки передбачає взаємодію продавця і кінцевого споживача. С2С – consumer to consumer – варіант, при якому товарами ділять фізичні особи. Прикладами таких маркетплейсів можуть бути Olx, Shafa.
Запуск маркетплейсу. З чого почати?
Будь-яку ідею фахівці радять перш за все протестувати. Такий підхід допоможе зрозуміти чи можна заробити на маркетплейсі даного типу, даної категорії, в даному регіоні. Існує декілька способів тестування, які можна використовувати як окремо, так і в комплексі:
опитування/анкетування;
інтерв'ю споживачів;
вивчення ринку (попиту, seo-запитів, конкурентів);
тестування прототипу сайту на найпростіших (бюджетних) конструкторах.
Якщо тестування виявилося успішним, слід ретельно продумати розробку самого сайту, його функціоналу. Досвідом доведено, що непрактичний незручний інтерфейс змушує користувачів залишати платформу. Знижується конверсійність, зростає кількість залишених замовлень в кошику, неоплачених покупок. Привабливий дизайн має велике значення, однак не менш важливим моментом є зручна навігація, можливість пошуку товарів за виробником, моделлю, назвою, сортування за ціною тощо.
Наступним кроком і, мабуть, найважчим є залучення клієнтів. Для маркетплейсів завдання ускладнюється вдвічі, адже доводиться приваблювати як тих, хто продаватиме, так і тих, хто купуватиме. Контекстна реклама, форуми, бізнес-тренінги, презентації – це лише частина для пошуку нових партнерів. Багато початківців припускаються помилки, коли при запуску маркетплейсу основну частку бюджету спрямовують на його конструювання, нехтуючи просуванням самого продукту серед користувачів. Щоб потік клієнтів збільшувався, потрібно подбати про те, аби про сайт дізналося якомога ширше коло аудиторії.
Як формується дохід маркетплейсів?
Запуск будь-якої справи здійснюється перш за все з метою отримання прибутку. Є декілька варіантів джерел доходу платформи електронної комерції:
Відсоток від продажу, комісія. Маркетплейс отримує визначений відсоток винагороди від суми укладеної угоди між продавцем та покупцем.
Тарифні плани. Придбання певного тарифного плану відкриває для продавця конкретні привілеї, як то знижена комісійна ставка, можливість виводу власних оголошень в ТОП, безкоштовна реклама товарів тощо.
Рекламна діяльність. Для маркетплейсів, що вже досягли певного успіху, розміщення реклами сторонніх ресурсів може стати джерелом додаткового доходу.
Варто зазначити, що отримання маркетплейсом комісійних може відбуватися за різними схемами. Розподіл коштів на рахунок продавця і власника комерційної платформи може здійснюватися одразу при транзакції або списуватися з особового рахунку продавця в кінці кожного розрахункового періоду. Деякі маркетплейси практикують навіть стягнення плати одразу в момент розміщення товару.
Маркетплейси – приваблива ніша онлайн комерції, адже сучасний користувач дуже цінує зручність та економію часу. Така платформа дозволяє знайти необхідну річ швидко, порівнюючи пропозиції різних продавців. Для власників бізнесу – це теж цікавий варіант, оскільки реєстрація на маркетплейсі дозволяє не витрачати ресурс на розробку сайту чи інтернет-магазину. Вивільнені кошти можна направити на вдосконалення продукту.
0 comments