Пандемічна ситуація попереднього року внесла свої корективи в купівельну поведінку пересічного споживача. Популярність інтернет торгівлі значно зросла, хоча варто віддавати належне – електронна комерція і до того розвивалася доволі динамічно. Приміром, у 2020 році питома вага онлайн-продажів у США зросла на 30%, а кількість транзакцій по картах українців збільшилася більш ніж на 18%.
Поведінкові звички населення змінилися, а отже виникла потреба в забезпеченні користувачів таким сервісом, який зніме усі страхи та ризики, що пов'язані з придбанням товарів онлайн. Особливо актуальним є питання надійності, безпеки та конфіденційності для систем здійснення розрахунків за отримані продукти чи послуги. Якщо ще у 2017 році найпопулярнішим способом оплати покупок були готівкові розрахунки, то нині їх вже випереджають електронні платежі.
Способи розрахунків в електронній комерції
Варто розуміти, що електронна комерція – це поняття, яке об'єднує не лише інтернет-магазини та торгові платформи, а й різноманітні допоміжні сервіси, додатки, програмні комплекси тощо. Відповідно й поведінкові звички аудиторії у різних сферах можуть відрізнятися. Однак загальний перелік найбільш популярних серед українців способів онлайн розрахунків однаковий для більшості систем.
- Банківські картки. Традиційні дебетові та кредитові картки все ще один із найпопулярніших розрахункових інструментів у населення. Зважаючи на те, що банки постійно модернізують власні платіжні системи та дбають про підвищення рівня захищеності персональних даних власних клієнтів, спад популярності цього способу оплати покупок навряд чи спостерігатиметься найближчим часом.
- Електронні гаманці. Електронні гроші є своєрідним аналогом реальних. Проте насправді емітенти, що їх випускають, пропонують користувачу грошові зобов'язання, якими ті своєю чергою можуть розрахуватися за отримані товари чи послуги. Погашення таких зобов'язань здійснюється також емітентом. Безсумнівною перевагою подібного типу розрахунків є те, що транзакція здійснюється без залучення третьої сторони (банку-гаранта), скорочується термін обробки даних, забезпечується достатній рівень анонімності.
- Готівкові розрахунки. Частина населення все ж остерігається електронних оплат і за традицією оплачує замовлений продукт готівкою. Це можуть бути розрахунки з кур'єром на місці, оплата в пункті видачі замовлень або переказ коштів через термінал.
Онлайн платежі. Тренди майбутнього
Запорукою успішного функціонування електронних розрахунків є достатній рівень конфіденційності та захищеності. З метою запобігання випадкам розкриття особистої інформації, шахрайства наявні моделі електронної комерції повинні виключати будь-які можливості доступу до персональних даних платника. Це фундаментальні принципи, на яких робитимуться акценти при розвитку та впровадженні систем онлайн розрахунків.
Функція постоплати або відкладеного платежу. Подібну технологію впроваджують у себе великі маркетплейси. Її суть полягає в бронюванні вартості замовленого товару на рахунку покупця. Проте списується необхідна сума коштів лише після підтвердження та отримання замовлення клієнтом. Для прикладу, схожу функцію Промо-оплата пропонує сайт Prom.ua. Якщо для України електронна торгівля – це ще певною мірою не до кінця освоєна сфера з високим рівнем недовіри користувача, то якраз післяоплата дозволяє її подолати. Ще одним приємним бонусом для клієнтів може бути відтермінування платежу на незначний термін без застосування відсотків чи комісій.
Токенізація карток користувачів.Технологія спрямована на мінімізацію фігурування персональних карткових даних в процесі розрахунків. Використання технології полягає в обміні банківських даних власника картки на спеціальний зашифрований код. Вперше технологію застосував Amazon. На початкових етапах виникнення і розвитку технології персональна інформація платника зберігалася в базах продавця. Проте вже зараз міжнародні платіжні системи стандартизували технологію. Visa та MasterCard зберігають дані виключно в базах платіжних систем, а мерчанту надсилають лише зашифрований код. Варто зазначити, що для кожного продавця генерується уніфікований токен. Такий підхід допомагає убезпечити фінанси споживача від шахрайських дій, оскільки немає жодного сенсу в перехоплені токену. Його неможливо буде використати для розрахунків на будь-яких інших ресурсах.
Електронні гроші. Екомерція передбачає максимальне спрощення та зрозумілість усіх операцій при здійснені споживачем покупок в інтернеті. Електронний гаманець – цифровий аналог банківського рахунку, проте для його створення достатньо лише смартфону. Серед найпопулярніших систем-емітентів електронних грошей в Україні EasyPay, GlobalMoney, AlfaMoney, XPay, WalletOne. Користувачі цінують такі сервіси за швидкість транзакцій, простоту управління операціями та достатній рівень конфіденційності.
Біометрія. Ще один зі способів спрощення проведення безготівкових розрахунків – використання біометричних даних платника. Чи то B2B сегмент, чи гуртова, чи роздрібна торгівля, ефективне функціонування системи можливе за умови легкої взаємодії з аудиторією. Все більше і більше користувачів віддають перевагу ідентифікації в платіжній системі за допомогою відбитка пальця, сканування обличчя тощо. Зникає необхідність у використанні кодів та паролів, що теж сприяє росту захищеності та швидкості здійснення операцій.
Успішний розвиток онлайн бізнесу передбачає залучення все нових і нових клієнтів, а також втримання прихильності наявних. Досягти цього можливо за умови виправдання очікувань, запитів та потреб аудиторії. Для впровадження будь-яких інновацій потрібно в першу чергу розуміти що таке електронна комерція та за якими фундаментальними принципами вона функціонує. Інтернет торгівля – це віддалена взаємодія бізнесу та клієнта на базі онлайн ресурсів. Саме тому одними з основних вимог до електронних розрахунків є безпека, конфіденційність, простота та швидкість. Торгові та банківські компанії основний акцент роблять на розвитку цифрових можливостей з високим рівнем захищеності від шахрайства та кіберзлочинності.
0 comments